Ekonomi

En grundförutsättning för den kommunala verksamheten är att vi har en välskött ekonomi och starka finanser. Det är viktigt att inte förbruka mer resurser än vi har och därigenom äventyra kommande generationers möjligheter att finansiera välfärden. Vi Finspångs Liberaler vill vårda skattebetalarnas pengar, skattepengar ska användas för att tillgodose medborgarnas behov med särskilt fokus på kärnverksamheterna, skola, vård och omsorg. För att klara de utmaningar vi idag ser behövs en tydlig samverkan mellan förvaltningar, kommunala bolag, näringsliv och ideella krafter.

Vi har jämställdhet, integration, trygghet, medskapande, samverkan och hållbarhet som ledstjärnor i allt vårt arbete.

I vårt Finspång

• Förbättrar vi uppföljningen av de kommunala verksamheterna för att säkerställa kvalitet och effektivitet.
  • Ser vi medarbetarna som den viktigaste resursen.
  • Tydliggör vi samverkansforum inom och mellan de kommunala verksamheterna.
  • Arbetar vi aktivt för att skapa samverkan med externa aktörer som andra myndigheter, näringsliv eller ideella organisationer.
  • Söker förvaltningarna aktivt efter samverkansområden.
  • Hittar vi samverkansformer med grannkommuner och regionen i stort.
  • Vågar vi tänka nytt och anpassar verksamheterna efter nya förutsättningar.
  • Ser vi de kommunala bolagen som kommunal verksamhet i annan form och styr dem aktivt mot våra prioriterade mål.
  • Är hög service och gott bemötande en självklarhet.